Warning: The magic method __call() must have public visibility and cannot be static in /data/htdocs/domains/wayoutdc.cz_a59b9ijkfc0g/texy/libs/NObject.php on line 89 Warning: The magic method __get() must have public visibility and cannot be static in /data/htdocs/domains/wayoutdc.cz_a59b9ijkfc0g/texy/libs/NObject.php on line 117 Warning: The magic method __set() must have public visibility and cannot be static in /data/htdocs/domains/wayoutdc.cz_a59b9ijkfc0g/texy/libs/NObject.php on line 148 Warning: The magic method __isset() must have public visibility and cannot be static in /data/htdocs/domains/wayoutdc.cz_a59b9ijkfc0g/texy/libs/NObject.php on line 178 Warning: The magic method __unset() must have public visibility and cannot be static in /data/htdocs/domains/wayoutdc.cz_a59b9ijkfc0g/texy/libs/NObject.php on line 192 MarMar II – WayOut – cesta ven z nudy

MarMar II

o5 z5
Již delší dobu mě pronásledovala Mrqvova poznámka o těch, kteří se uvolí něco napsat do složky Autoři, ale nic o sobě vlastně neřeknou. No, a JSK tomu nasadil korunu.

tak se opičím. Co byste taky čekali.

Tady Martínek.

Martínek: taková ta obrýlená věc, kterou najdete skoro v každé třídě. Momentálně studuji na VŠ v Hradci Králové, a to pedagogickou fakultu, obor: biologie s češtinou. Že je to výstřední kombinace? Já si to nemyslím. Střední škola mi přišla lepší hlavně kvůli ustálenosti kolektivu, ale taky mi začíná chybět mé město. Jednou bych rád učil právě v něm. Ano, skutečně chci učit. Pedantský jsem na to dost.

Přátelé: nemám jich mnoho. Mám spoustu kamarádů, ale to není totéž. Většinu přátel považuji za lidi zhruba rovnocenné, jen putující docela jiným směrem. Jen k asi třem z nich opravdu vzhlížím.

Láska: na tu osudovou zatím čekám :)

Názor na svět: Objektivní svět snad existuje (protože co by jinak dávalo všechny podněty), ale je absolutně nemožné jej poznat, protože v hlavách se okamžitě zakřiví ve svět subjektivní. Jednotlivé subjektivní světy jsou v určitých bodech propojené, překrývají se, prostupují, doplňují, vyrábějí další a další v podobě literárních děl, teorií, snění atd. Vzniká komplikovaná struktura – něco mezi pavoučí sítí a cukrovou vatou. Z našeho světa můžeme vidět z těch ostatních jen odlesky, ale možná se tak zevnitř jeví i ty ostatní. Všechno se stále chvěje v podivných kvantových stavech, drobí se a třepí, takže nám nikdy nedojdou věci k poznávání. Svět není poznatelný. To je krásné a dobré.

Víra: žádná konkrétní. Jelikož si myslím, že většina náboženství v tom podstatném neodporuje ani jedno druhému, ani vědě, jsou pro mě Bohem dvě věci – 1) velký třesk a tok energie, na níž se všichni vezeme, od otáčejících se planet, přes vodu až po kytičky 2) cosi, co nutí vytvářet struktury – od galaxií přes sněhové vločky až po živé organismy. Energie a hmota? Dobrá, tak asi pantheismus. Nevěřím, že by bůh mohl být jedinou kompaktní bytostí, která řídí svět a osudy, a už vůbec ne, že se stal člověkem, aby všechny spasil. Snad je vytvořený ze všech vědomí – je tou energií i tou komplikovanou strukturou světů, je světlem a hudbou dohromady… prostě vším. Občas ale zajdu do kostela, je tam dobrá atmosféra.
Dodáno později: Samozřejmě je tady ale ještě to absolutní duchovno, ke kterému se lidé neustále obracejí – to které je zároveň za vším a zároveň někde hluboko v nás. Je vyloženě subjektivní, stejně jako celé náboženství na něm nabalené, ale protože ho svým způsobem má každý, není to až tak moc vidět. Nicméně: nezapomínejte na něj, může vám pomoct.

Filosofie: je zajímavá, ale pro mne hádankou. Osobně si myslím, že věda a umění jsou přínosnější. Více než v osud věřím ve vůli a rozhodnutí.
Později: Dnes mi ovšem přijde, že všechny ty věci mají k sobě velmi blízko. Rád si taky pokládám filosofické otázky a bavím se o tom, ale zároveň je myslím jasné, že se nikdy nemůžeme dobrat ke konci. Proto spoustu takových diskuzí, pokud nejsou vyloženě s lidmi, které mám rád (zjišťuju tak něco spíš o nich, než o světě) stále za ztrátu času považuju.

Věda: dvěma velikými láskami (nikdy nepřestanu být vděčný, že se shodují s mými dvěma studijními obory) jsou biologie a čeština. Propojení těchto dvou věd, jedné přírodní a jedné humanitní, je dle mého ideální. Krásně se doplňují. Zabývají se úžasnými věcmi – tajemstvím života, tajemstvím jazyka a tajemstvím umění. Nemám rád matematiku, logiku a informatiku, protože ostatní vědy spoutávají. Chtějí být úžasně přesné a zredukovat všechno na pouhé informace, rozměry a čísla. Tůdle!

Umění:
Knihy: miluji většinu kvalitní literatury. Jelikož jsem ovlivněn a nadchnut teoriemi o textech, o memech a především Borgesem a Ecem, považuji knihy za navzájem propojený systém, proti němuž se internet zdá být plytkým rybníčkem.
Knihy, které mě ovlivnily a které miluji: podstatná většina tvorby Terryho Pratchetta, Malý princ (Exupéry), Alenka v krajině divů a za zrcadlem (Caroll), Klíče od království nebeského (Cronin), Pán prstenů (Tolkien), Božská komedie (Alighieri), Vyhoďme ho z kola ven (Kessey), Pán much a další knihy Williama Goldinga, Tovaryšstvo Ježíšovo (Šotola), Golem (Meyrink), Jméno růže a Foucaultovo kyvadlo (Eco), většina Borgesovy tvorby, Dům duchů (Isabel Allende), Babička (Němcová), většina tvorby E. A Poea, Máj (Mácha), Kytice (Erben), Obraz Doriana Greye + pohádky (Wilde), Hordubal, Povětroň a Obyčejný život + Válka s mloky a další(Čapek), Kdo chytá v žitě (Salinger), Medvídek Pú (Milne), Čarodějův učeň (Preussler), Tulák po hvězdách (London), Běsi (Dostojevskij), Frankenstein (Mary Shally), Gulliverovy cesty (Swift), většina Shakespearovy tvorby, Jeho šerá hmota (Pullman), Srpnové světlo (Faulkner), Marťanská kronika + 451° stupňů Farrenhaita (Bradbury), Petrolejové lampy (Havlíček), Vánoční koleda a další(Dickens), Canterburské povídky (Chaucer), většina klasických pohádek, legend, mýtů, pověstí a bájí (hl. mýty z Mezopotámie a z indiánských civilizací, Kalevala a čínské pohádky)
Divadlo: Je úžasné. Zbožnuju operu a Shakespeara. Občas přijdou k chuti Cimrmani nebo Semafor.
Srdcová hra: Macbeth
Film: mám rád spíše starší, černobílé, ale zároveň takové které jsou fantastické, a to v době, kdy udělat trik bylo opravdovým uměním.
Konkrétně: Spalovač mrtvol, Osvícení, Vlasy, Tanec v temnotách, Přelet nad kukaččím hnízdem, většina starých kreslených věcí (Disney), Nekonečný příběh (pouze jednička), Metropolis, Upír Nosferatu, Východ slunce, Poslední jednorožec (překrásný kreslený film), Matrix (spíše myšlenkou), Brazil, staré české pohádky…
Hudba (tady si určitě naběhnu):
klasika – Mozart, Litsz hl.Uherská rapsodie), Strauss (hl.Na krásném modrkém dunaji), Verdi (úžasné opery), Bizet (kvůli Karmen) Smetana (miluju obzvlášť Vltavu), Dvořák (především kvůli Humoresce a Novosvětské); folk – Karel Kryl, Merta, Pavel Dobeš, Dědeček, Třešňák, něco z Nohavici; Sto zvířat; Něco z Bratrů Ebenů, něco z Chinaski, něco z Lucie, Roxette a tak… taková všehochuť; Elán; Beatles; Queen; LOJZO (Ľudový orchester jednoduchej zábavy obyvateľstva  – slovenské), Marika Gombitová – pro mě nejlepší zpěvačka, Edit Piaf – druhá nejlepší zpěvačka, Miro Źbirka, Petr Nagy (něco) + některé příšerně profláklé klasiky, jako např. ABBA :D

Zbytek: výtvarnému umění moc nerozumím, ale rád kreslím, maluji a dělám koláže. Z architektury gotika a románský sloh. + plus odsouzeníhodná, přesto intenzivně prožívaná inklinace k vyhraněnému béčku, které je béčkem naschvál: upíři všeobecně, chechtající se zloduši, otáčející se křesla s vysokým opěradlem, kostlivci, smrt, filmy od Burtona s Deppem, černobílé horory z třicátých a padesátých let, černé rozevláté pláště atp.

Co mám ještě rád: vycházky do lesa (i jinam), dlouhé výlety, spaní venku, jízdu na kole, lyžování, vodáctví, vyprávění příběhů, květiny a stromy, podivíny, hvězdy, slunce, měsíc, řeky, kouzelná místa, netradiční pojetí biologie (Cílek, Sádlo, Komárek), zvířata a jiné potvory, některé zajímavé kameny (vůbec mineralogie a geologie jsou fascinující), jistá města, jistá místa, cestičky, hru na skleničky, humor (někdy i značně pokleslý), symboly, jógu, kino, oheň, vodopády, podzemí, kosmologii, termiku a fyziku elementárních částic, něco z chemie, práci na zahradě, klasické dopisy a pohlednice, desky, kazetky do magneťáku, šachy, renesanci a astronomické objevy, středověk, starověk (takže asi dějepis všeobecně, pokud není zredukován na posloupnost dat) a právě začínám objevovat mystérium vaření.

Lidé, které obdivuji: většina výše zmíněných spisovatelů, Albert Einstein, Budha, Giordanno Bruno, Mikuláš Koperník, Charles Darwin, Jan Pavel II a pár biologů.

Nemám rád: kromě matematiky, logiky a informatiky ještě tu část internetu, která není užitečná, většinu počítačových her, brakové knihy, kýč a reklamy, ničení přírody a války, plýtvání čímkoli, kouření, drogy, alkohol, většinu toho, co nabízí televize, rychlé jídlo, byrokracii, klesající úroveň a morálku, všeobecně dnešní narušenou společnost a věk informací, hloupost, vulgárnost, povrchnost, nafoukanost a aroganci, techno, metal, hiphop, rap a podobné hrůzy, hlučné koncerty, vysedávání v zakouřených hospodách (ale co má člověk dělat, když chce občas vidět jiné lidi? Na výlet se mnou většinou nikdo jít nechce), filmy založené na stupidním humoru a krvi a opravdu nenávidím pavědy a obluzování, jako chiromantii, astrologii, konspirační teorie, víru v duchy a únosy mimozemšťany, věštění, vesmírné lidi, telepatii, psychokinezi, homeopatii a další, ještě horší hovadiny jako komunismus, neonacismus, a fanatické věřící.

Velká přání: Podívat se do Punkevních jeskyní, navštívit Norsko, dožít se turistických cest na Měsíc a kosmického výtahu, vidět opravdový megamonstrózní balet a vymyslet fotosyntézu u lidí, aby už nikdo nemusel jíst, odpadly problémy s hladomorem a zabíjením zvířat (i rostlin) a pole mohla zarůst lesem. :D

Toť vše, autogramy až na letišti.

Přiložený soubor:

nove-horsi.jpg
Soubor JPG nove-horsi.jpg
, 34.62 kB

Komentáře napsat komentář »

[1]

jsk

,
08.03.2009 11:09:23

kdyby nebyla pravda na moji strane, tak by si tu nemel vetu „nejvic me ovlivnil Borges a Eco“ ale „nejvic me ovlivnil Chaucer a Gogol“ :-D takze dekuju ze si neprimo uznal moji teorii.

jinak mu mas vedle prumerny Babicky i moc hezky a dulezity knizky od faluknera, wilde, salingera, mayrinka.

Myslim, ze az si prectes sto roku samoty, modlitbu za owena meanyho nebo kafku na pobrezi, tak se ti taky trochu posune pohled na lit.

libi se mi ze si precetl asi desetkrat vic knizek nez ja:)

mas hezkej profil. takovej smutnej a nemoderni.

[2]

J.H.

,
08.03.2009 12:47:02

Jsi docela hustej týpek.
Metal nemusí být vždycky jenom hrůza (i když často je).
Tak upůně bych nesouhlasil s tim, že logika chce všechno zredukovat na čísla…, jako samostanej vědní obor je daleko širší a mnohoplatná (jestli to slovo existuje:)). To že spoutává ostatní vědy je sice pravda, ale bez toho by ty ostatní vědy ani nemohly existovat. Až na filosofii se každá vědní disciplína musí řídit určitými axiomy, pravidly atd…

[3]

mar.mar.

,
08.03.2009 13:48:28

Josce: Právě že Eco a Borges měli rádi starý knihy, aktualizovali je a tvrdili, že důležitá je literatura jako celek, ne jen jedna její část :)
To už jsi tu Babičku stihnul přečíst? :D
Jinak samozřejmě děkuji za pochvaly i za doporučenou četbu, ale dostanu se k ní asi až v létě, protože teď musím číst to, co nám řeknou:( Souhlasím s tím, že jsem nemoderní (považuji to za jednu ze svého mála předností). Ještě mám rád desky, kazetky do magnetofonu a šachy. Ale proč smutný?
J.H.:jasně, proto vždycky tak dlouho trvá, než se prosadí něco zbrusu nového. Dobře, přiznám se, že logice nerozumím. Ale snaha zredukovat dnes poznání světa na pouhá data a vztahy vyjádřitelné vzorečky tady je – v biologii, chemii a fyzice především, ale dokonce už i v lingvistice. Pozn.: Filosofie není vědní obor. Věda má pracovat s ověřitelnými fakty, což filosofie nedělá. Filosofie se snaží poznat svět jen uvažováním. Jako taková je strašně subjektvivní a nic v ní nejde potvrdit ani vyvrátit, což je jeden z důvodů, proč filosofické debaty považuji za ztrátu času.

[4]

J.H.

,
08.03.2009 14:46:42

Za šachy máš 10 bodů, ale zásadně nesouhlasim s tím, že šachy jsou nemoderní. Byl jsi někdy na šachovém turnaji? Jinak já taky tíhnu spíš k nemodernosti, i když jak v čem…
Se vzorečkama a spol. máš pravdu. Zrůdnost pak je, když se při zkoumání skutečnosti dospěje do stádia, kdy se pro lepší pochopení či názornost (?), vše převede do vzorečků a modelů, který však už pak nejdou aplikovat na skutečný svět, jestli mi rozumíš. (malé rýpnutí do nejmenovaného učitele)
Tvůj důvod, proč považuješ filosofii za ztrátu času je pro mě důvod, proč mě filosofie baví a docela mě Tvůj postoj překavapil. Filosofie nepotřebuje nic potvrzovat, či vyvracet. Jak jsi řekl, není to věda.
PS: (:P) Pro Tvůj vztah k filosofickým debatám: Za co považuješ šachy?

[5]

JSK

,
08.03.2009 15:20:56

filosofie je jedina skutecna veda, ne diky svym metodam, ale diky predmetu. A neni subjektivni, trotliku. ale debatovat o tom s tebou nebudu. to by bylo asi na 349 komentaru.

[6]

JSK

,
08.03.2009 15:22:14

jednak oba ty smoulove patrej do „pokafkovske“ ery a jednak kouzlo je v ty aktualizaci. :)

[7]

mar.mar.

,
08.03.2009 15:39:01
[8]

mar.mar.

,
08.03.2009 15:44:52

ach jo, už zase to nabírá nějaké děsivé obrátky! :D Jak to, že filosofie není subjektivní? Každý z těch chlápků říkal něco jiného.
J.H: určitě je příjemné si občas pokecat o bytí a nebytí a idejích, ale osobně si myslím, že to nikam nevede. Každý může tvrdit něco jiného, ale bude to mít největší význam maximálně pro něj. Protože je to JEHO názor na svět. Je to jen… hra. Šachy jsou taky hra, nádherná a strategická, ale alespoň o sobě netvrděj nic jiného.

[9]

J.H.

,
08.03.2009 15:58:27

No vidíš, pro mě jsou šachy především uměním a o tom to je (Bradková má teď nejspíš průjem:)). Různý věci pro každého znamenají něco jiného a to má pro každýho jednoho rozhodující význam. Pakliže to nikam nevede, kam vede třeba to, že víme, že buňka obasahuje golgiho aparát? Tím jsem chtěl říct, že tak, jak jsi to podal, je všechno vědění a debatování relativní.

[10]

JSK

,
08.03.2009 16:21:58

neni subjektivni protoze pravda je jen jedna a ne vsichni chlapci meli pravdu. Myslim ze svatý tomáš akvinskej rekl, ze filosofie neni nauka o tom, co si, kdy myslel o světě , ale jak se to má s podstatou všeho.

[11]

J.H.

,
08.03.2009 16:47:30

Sdílím Tvojí zálibu ve filosofii, nicméně zastávám názor, že je subjektivní. Kdo ví kde je pravda? Nikdo a každý, poněvadž každý (skoro!) má svou pravdu (nějaký smysl či poslání), ale nikdo nemůže říct, jestli je to skutečná pravda objímající Veškerenstvo.

[12]

mar.mar.

,
08.03.2009 16:50:18

J.H.: když víš jenom to, že buňka má GA, je to na nic. Musíš vědět víc a propojovat. I mezioborově. Prokletí současného školství a vědy vůbec je v tom, že jsou šíleně rozkouskované. Navíc, taková buňka s námi sdílí stejný svět a lze ji alespoň spatřit. Já vidím rozdíl mezi vědou a filosofií v tom, že věda se zabývá fakty, jež jsou ověřitelná (což tvrdí ona), kdežto filosofie je přemítání a vymýšlení, z velké části i o tom, co je mimo svět. Může ovlivnit spoustu lidí, ale v prvé řadě má význam pro svého autora. Pro mě je to to, jak člověk přistupuje k tomu, že vůbec existuje, že se musí vypořádat s nějakým světem, jazykem a smrtí. Ale věda je k uchopení světa mnohem lépe přizpůsobená. Pokud ovšem není nějak pokřivená, jak už jsem naznačil. JSK: dobře, ale já si myslím, že pokud nějaká základní pravda existuje, nelze ji poznat. Na to nikdo nemá dost smyslů ani mozku. Neexistuje žádná rovnice vyjadřující vesmír, která by se dala natisknout na tričko. Žádná věta, jež by odpověděla na všechno. Žádná vševědoucí bytost, která nás postrkuje po šachovnici. Není to tak jednoduché. Naštěstí

[13]

mrqa

,
08.03.2009 22:43:09

Pěkný představení, takhle se mi to líbí :-)

P.S. 42

[14]

mar.mar.

,
08.03.2009 23:02:16

nemachruj. tuhle knihu taky znám ;D

[15]

J.H.

,
09.03.2009 20:04:05

Sláva ručníku!!! :), jsem nevěděl, že je Stopař tak populární :).

[16]

jsk

,
09.03.2009 20:11:58

ja bych rek ze je popularni az moc.

[17]

mar.mar.

,
09.03.2009 22:34:15

četljsem ho, ale nelíbil se mi. chce jenpobavit, ne něco dávat.

[18]

J.H.

,
10.03.2009 18:22:32

A co je špatného na tom, že někdo chce jen pobavit a nesnaží se, za každou cenu, něco důležitého řešit a sdělit fascinující filosofický názor atd.? Někdy není na škodu přečíst něco nezávažnýho. Je to dost povedený příklad hodně osobitého anglického humoru. P.S.: Nevím jestli je to jenom můj názor, ale místy na mě působil až depresivně, hlavně v posledních dílech… PP.S.: Ještě víc mě pobavila nedokončená trilogie o detektivu Dirku Gentlym

[19]

mar.mar.

,
10.03.2009 19:14:02

na pouhou zábavu jsou tu dnes již jiní. Ale četl jsem jenom první díl, to je fakt

[20]

kufffy

,
12.03.2009 16:48:00

Hej Ty voee mě serete že sem prošvihl ty dvě kouzelný debaty, přiznám se, že jenom jejich čtení mě hodně pobavilo a myslim že mi i něco dalo. Super super, učinili ste můj den lepším.

[21]

mar.mar.

,
12.03.2009 18:06:46

neetická a skromná otázka: jsem lepší a chytřejší já nebo joska? :D

[22]

J.H.

,
12.03.2009 18:44:48

Kufffy: bylo nám potěšením:)
Marmar: nejchytřejší jsem já, i když s komentářem u Liliný povídky jsi docela zabodoval, i kydž to bylo trochu laciný… :D

[23]

jsk

,
12.03.2009 19:24:51

ja myslim ze martin je chytrejsi. ma to vic srovnany. ja jen strilim, co me napadne.

[24]

mar.mar.

,
12.03.2009 23:08:25

neodpustim si opět pokus svým popichováním rozproudit závratné diskuze: být chytrý znamená tedy mít věci lépe srovnané? A i kdyby, třeba to až tak srovnané taky nemám. Plus ještě navíc: chytrý neznamená totéž co hodný, dobrý a dokonce ani moudrý. J.H.: jak trochu laciný?

[25]

J.H.

,
13.03.2009 15:47:06

Takový jako hiphop = snaživí zamachrovat. Ale jak Tě pozvolna poznávám, nejspíš Ti to uvěřim… :)

[26]

Barty

,
13.03.2009 16:09:04

Chytřejší je Martin. Ale oba vás mám stejně nerad ;)

[27]

mar.mar.

,
13.03.2009 16:50:06

své tvrzení musíš dokázat, kuchno. A taky viz komentář 24

[28]

Barty

,
13.03.2009 18:28:52

asi nevis, ze o sobe rad mluvim ve 3. osobe :D

[29]

mar.mar.

,
13.03.2009 20:05:00

to nic nemění na tom, že své tvrzení musíš dokázat, kuchno

[30]

Barty

,
14.03.2009 10:13:13

Ja si nepotrebuju nic dokazovat, paprde. :D

[31]

jsk

,
14.03.2009 10:52:47

tohle uz je hodne stavnata diskuse.

[32]

@

,
20.03.2009 17:34:38

ježiši :-D

[33]

mar.mar.

,
20.03.2009 18:19:12

copak?

[34]

BIG m

,
21.03.2009 06:58:37

[33] mar.mar.: Ty jsi Ježíš??

[35]

@

,
21.03.2009 13:32:49

Bylo mi jasné, že to vyvolá tuto reakci ;-) ale po přečtení všech těch komentářů mě nic lepšího nenapadlo :-D

[36]

mar.mar.

,
22.03.2009 21:10:07

já to nemyslel jako rekaci na oslovení, myslel jsem, že si někdo zoufale povzdechl, tak jsem se jako zeptal, co se děje. Vůbec nejsem ježíš, ačkoli fotka by mohla být zavádějící.

[37]

roky

,
07.05.2009 10:42:23

fotka, jejíž použití by se dalo povaažovat za porušení autorských práv, prďolo. jen počkej, to si (mi) zaplatíš. a jinak, nešahej mi na metal, voe. a taky na fyziku, voe. to je nejlepší věda. co se zjednodušenejch modelů, který se nedaj použít na skutečnej svět týče, tak ty jsou jen pro to, aby se z toho dětičky nepostromečkovali. kdyby na ně vybafli hned, že aby pochopili, jak a proč kmitá kyvadlo, musej umět řešit diferenciální rovnice, nebo že odstřdivá síla, která je na kolotoči tlačí pryč, neexistuje, tak by asi neměli radost. jinak ale necháp proč obdivuješ einsteina, když nemáš rád fyziku, protože on byl z velký části zodpovědnej za to, jak fyziku dneska vnímáme. pokud by někdo myslel, že to bylo díky teoriím relativity, splet by se. chválim zavržení těch bludů. co se týče punkvy, tak tam bysme (ne bychom, bysme) se mohli mrknout v létě, co ty na to, zlato?

[38]

mar.mar.

,
07.05.2009 11:04:50

OK, pojedem. ale jakto že neexistuje odstředivá síla? A já jsem neřekl, že nemám rád fyziku, ale informatiku, matiku a logiku, to je rozdíl. Pozn. trocha shody přísudku s podmětem by neuškodila :)

[39]

roky

,
07.05.2009 11:57:55

podmět se s přísudkem nikdy neshodne, jsou to věční rivalové. odstředivá síla prostě neni, to jsme si akorát vymysleli, aby se náš mozek vyrovnal s tim, proč se ten kolotoč chová, jak se chová. je tam jen tíhová a tažná síla a dostředivý zrychlení (v soustave spojený se zemí). dobrá vychytávka je taky, že když máš závaží na provázku, k tomu závaží přivázanej ještě provázek, co volně visí dolu a trhneš za ten spodní, tak si můžeš předem říct, jestli přetrhneš ten spodní nebo horní a vždycky to vyjde :-D. nebo třeba – natlakuješ nějakou nádobu, chvíli jí necháš, pak jí otevřeš, aby se tlak srovnal s okolím, zavřeš jí a ona se sama zase natlakuje

[40]

mar.mar.

,
07.05.2009 13:09:33

jakto? VYsvětli mi prosím jak ty nádoby, tak povrázky

[41]

roky

,
07.05.2009 13:47:16

nádoba: jakmile to natlakuješ, tak se zvýší tlak a teplota toho vzduchu vevnitř, jakmile to otevřeš, tak se tlak vyrovná a teplota klesne, zavřeš to a tak máš vevnitř atmosférickej tlak o něco nižší teplotě, než je teplota okolí. vzduch v nádobě se začne od okolí ohřejvat a tim stoupne jeho tlak. provázky: to je popsaný neskutečně hnusnou diferenciální rovnicí, důležitý ale je, že jde o moment síly. pokud za to budeš tahat, tak přetrhneš ten horní, pokud s tim trhneš, tak přetrhneš ten spodní (nebo obráceně, to si teďka nejsem jistej :-D )

[42]

mar.mar.

,
07.05.2009 15:02:18

hej, to je hustý. Ale stejně mám radši biologii. Život pro mě bude vždy čímsi víc než čím je mi fyzika

[43]

roky

,
07.05.2009 15:15:51

fyzika je víc než život… dá se to rozhodnout jednoduchym duelem. zvol si tvora. já volím černou díru :-D

[44]

mar.mar.

,
07.05.2009 15:25:29

uvědomuje si ta tvoje černá díra sama sebe? Má evoluci, vývoj, smysly, recepci světa, umí se množit? Vyrobila někdy nějaké umělecké dílo nebo jen složitější strukturu? Asi ne

[45]

roky

,
07.05.2009 15:30:39

většina biologie ti to taky nesplňuje. jinak černá díra se vyvýjí a i působí na svoje okolí a někdy to je opravdu pěkný, ale to mi stejně nevezmeš;-) takhle bych ti moh vyjmenovat vlastnosti, který má ona a živý věci ne a byli bysme na tom stejně

[46]

marmar.

,
07.05.2009 15:56:34

bychom. a vyvÍjí. ona se vyvíjí podle fyzikálních zákonů, to není totéž. Fyikální zákony platí pro celý vesmír, jenom pro život ne, ten musí mít i některé vlastní. A jaks myslel, že to většina života nesplňuje, vyjmenoval jsem hlavní jeho projevy.

[47]

roky

,
07.05.2009 16:01:14

jaký má vir prasečí chřipky smysly? kolik si toho o svojí existenci uvědomuje? a kolik už udělal uměleckejch děl a struktur? jinak co se platnosti fyzikálních zákonů týče, tak to je taky sporná věc, protože ke všemu je nějaká výjmka (většinou nejedna) a zatim nevíme, jestli je to tim, že by zákonitosti, který známe jsou špatně, nebo jestli ve skutečnosti žádný obecně platný zákony neplatěj

[48]

roky

,
07.05.2009 16:08:33

a život bez fyziky by taky nebyl

[49]

mar.mar.

,
07.05.2009 16:10:37

Viry za prvé nejsou pokládány za živé organismy, alespoň dokud nejsou v büňce. Ale když už v ní jsou, dokážou „poznat“, že tam jsou. Strukturou může být jejich bílkovinná stránka, která se stejně jako život sám tak trochu staví do cesty entropii. Tak, a teď buď chytrej. Nebo si vyber jinej příklad, a ne to, co je napůl neživý.

[50]

roky

,
07.05.2009 16:18:17

mluvili sme o biologii a fyzice, takže pokud neprohlásíš, že biologie se viry nezabývá, tak tam viry patřej. jinak fyzika je stejně dynamická jako biologie neni to strnulá pavěda o vzorečcích na všechno. už jen tim, že ty vzorce a teorie nikdy nefungujou na všechno. třeba newtonovy zákony fungujou pěkně, když vezmeš kámen a hodíš mi ho na hlavu. kdyby ses ale o něco takovýho pokusil při vysoký rychlosti (rychlost světla je oblíbená), nebo v silnym gravitačnim poli (černá díra je oblíbená) nebo s hodně malym kamenem (foton je oblíbenej). když už sem zmínil foton, tak to je vůbec pěkná mrcha. chvíli vlna, chvíli částice, pak se chvíli nedíváš a on tam neni, nebo ještě líp je na dvou místech zároveň, dokud se nepodíváš zpátky a on dělá jako by nic nedělal

[51]

mar.mar.

,
07.05.2009 16:24:26

mluvili jsme o fyz. zákonech a životě, tedy o oborech těch věd, ne o vědách samotných. čím se bude která věda zabývat je dost záležitostí dohody. Že je fyzika strnulá jsem taky netvrdil. To, co mektáš, samozřejmě minimálně tuším,a ale ač je fyzika zajímavá a vzrušující, pořád platí v celém vesmíru, a ty anomálie taky, pokud se pohybuješ rychlostí světla atp. Kdežto život je anomálie naprosto jedinečná (zatím), naprosto odlišná a se svými vlastními pravidly. Nedobíhej propříště od tématu.

[52]

roky

,
07.05.2009 16:32:02

já odbíhám? ty odbíháš. každopádně jak můžeš říct, že pravidla platný pro život jsou jiný, než pravidla podle kterejch rotujou galaxie? co když měla pravdu filozofie a dá se popsat všechno pomocí jedněch pravidel, ať se jedná o věci živý, či neživý? určitě uznáš, že fyzikální principy (jako gravitace) platěj i pro živý věci, proč by to s jinejma aspektama života mělo bejt jinak. koneckonců život je jen fyzika a chemie fungující společně v jednom

[53]

mar.mar.

,
07.05.2009 16:36:58

To teda ne! Nevěřim! Organismy nejsou složité stroječky! Nevěřim, že se dá všechno zobecnit na jeden základní princip! A věty začínající: co když… neberu jako vědecký argument.

[54]

roky

,
07.05.2009 16:39:34

však to taky nebyl vědecký argument vole, sem snad nějakej vědáradiátor? a proč by nebyly jen „stroječky“ co je to víc než komplexní soustava navzájm propojenejch součástí? jediný, co by z nich udělalo víc se nikdy nenašlo

[55]

mar.mar.

,
07.05.2009 16:42:34

jo? tak se chvilku dívej…

[56]

roky

,
07.05.2009 16:49:18

dívám a nevidim nic, co by nemělo fyzikální, nebo chemickou podstatu

[57]

mar.mar.

,
07.05.2009 17:03:29

Ne? Naprosto všechny projevy života lze zredukovat na chemii a fyziku? tomu nevěřim, protože pak už by životu biologové poměrně dobře rozuměli, a tento stav není. Vysvětli mi třeba, proč má každej strom jinak vykrajovanej okraj listů. Jakej je k tomu důvod? Má to v DNA? Pokud ano, proč? Atd…

[58]

roky

,
07.05.2009 17:16:02

to že je každej strom jinej neberu jako argument pro to, aby byl něco víc než spojení chemie a fyziky. koneckonců ani chemický sloučeniny, dokonce ani elementární částice nejsou jedna jako druhá

[59]

mar.mar.

,
07.05.2009 17:32:58

ale ty nejsou živý, tudíž to třeba neovlivní, že? CHci tím říct, že živé org. jsou entity, které samy o sobě přetvářejí svět, a tak se i samy mění, kdežto fyzika předpokládá poměrně pasivní objekty, jež sjou jen všelijak postrkovány nebo nabíjeny nebo já nevim co pdole mechanismů, jež jdou právě dost dobře zachytit do vzorečků.

[60]

roky

,
07.05.2009 17:38:51

nemyslim si, že by strom díky tomu, že je živej, nějak ovlivnil to, jaký má listy, o něco víc než atom ovlivní svoje protonový číslo. a myslíš, že se živý organismy nechovaj podle pořád se opakujících schémat?

[61]

mar.mar.

,
07.05.2009 18:28:01

schémat přibližně jo, ale zároveň činí rozhodnutí.

[62]

roky

,
10.05.2009 09:31:05

jaký rozhodnutí? držet se toho, co dělaj pořád? dodržovat vzorec chování, kterej jim je danej? vždyť i lidi se chovaj předvídatelně a to si myslej, jak jsou výjmečný mezi ostatníma

[63]

mar.mar.

,
13.05.2009 21:31:21

kdyby neprobíhaly změny a vše ser pohybovalo v zavedených cyklech, nebyla by tu evoluce.

[64]

roky

,
14.05.2009 10:19:41

to neni pravda, když aplikuješ na nějakej systém stále dokola ty samý pravidla, můžeš vždycky dostat něco jinýho. příklad z matematiky – derivace. ať máš jakoukoli funkci (až na exp x), tak při derivaci pokadý dostaneš nějakou jinou a nakonec vždycky nulu. takže opakování stejných postupů podle stejných pravidel nijak nebrání vývoji

[65]

marmar

,
14.05.2009 10:25:59

odmítám srovnávat skutečný svět s vymyšlenými derivacemi, promiň. jdeš na ohňostroj? muzem spolu – viz spolužáky.

[66]

roky

,
14.05.2009 10:47:08

srabe

Přidat komentář
  1. *
Desátý Happening je tu!:-)

9. října v čajovně Ve vlnách, a to od 14:00 přesně. Spousta hudby, autoři noví i zajetí – WayOut budou tentokrát reprezentovat Rdg a Jsk s Bartym. Snažíme se o parádní mega akci:-) Přijďte!

13.09.2010
RDG

Copyright © 2007 WayOut, všechna práva vyhrazena. Web stvořil Jan Smitka, Smitka developmentjan@smitka.org